Vi opkræver moms

Middelfart Affald & Genbrug A/S er pr. 1. september 2024 blevet et aktieselskab.

Drift og myndighed på affaldsområdet er således blevet adskilt i Kommunen.

Det betyder, at affaldshåndteringen fremadrettet ikke længere blive løst af en myndighed (Middelfart Kommune), men af et aktieselskab (Middelfart Affald & Genbrug A/S). Middelfart Affald & Genbrug A/S er som aktieselskab forpligtet til at opkræve affaldsgebyrer med moms.

Renovationsgebyret vil derfor fremadrettet være pålagt moms.

 

Tidligere opkrævet moms  

I 2020 træf Landsskatteretten afgørelse om, at de kommunale affaldsydelser ikke må opkræves med moms.

Kommunerne har dog fortsat kunne opkræve renovationsgebyr med moms, indtil et styresignal med retningslinjer for opkrævning og tilbagebetaling af moms ville foreligge. Styresignalet blev offentliggjort i november 2023, dog med bestemmelser om, at moms på renovationsydelser fortsat kunne opkræves i 2024, hvilket er sket i Middelfart Kommune.

Den opkrævede moms har i henhold til Landsskatterettens afgørelse været uberettiget. Derfor har Middelfart Kommune anmodet staten om tilbagebetaling af den uretmæssige opkrævede moms.

Hvis og når Middelfart Kommune får den for meget indbetalte moms tilbage fra staten, vil beløbet blive overført til Middelfart Affald & Genbrug A/S, og beløbet vil efterfølgende blive indregnet (fratrukket) i de fremtidige omkostninger på affaldsområdet og dermed reducere de fremtidige takster.

Vi kender endnu ikke tidshorisonten herfor.