Er indsamling af dagrenovation en forsyningsopgave eller en myndighedsopgave?

Hidtil har indsamling af dagrenovation været håndteret som en forsyningsopgave, og alle kommuner har derfor opkrævet moms på affaldsgebyret. Tilbage i 2014 blev der fra nogle kommuner rejst tvivl om, hvorvidt det var korrekt at opkræve moms.

Sagen blev afgjort i 2015, hvor Skatterådet slog fast, at det var en forsyningsopgave og dermed momsberettiget. Afgørelsen blev indbragt for Landsskatteretten, som i en kendelse af 21. oktober 2020 fastslog, at der ikke skal opkræves moms af betalingen for dagrenovation, fordi kommunerne efter miljøbeskyttelsesloven er forpligtet til at indsamle affaldet. Der er derfor tale om en myndighedsopgave, som ikke er momspligtig. Det betyder, at praksis fremover skal ændres. 

Hvornår kan vi ændre denne praksis?

Den moms, vi har opkrævet med renovationsgebyret, er indbetalt til staten. Noget af momsen er berettiget, noget er ikke. Staten vil udarbejde nogle retningslinjer  - et styresignal - for, hvad der skal refunderes til kommunerne, så kommunerne kan refundere den uberettigede opkrævede moms til dig som forbruger.

I Middelfart Kommune besluttede vi at fortsætte den hidtidige praksis med opkrævning af moms, indtil retningslinjerne fra staten var meldt ud. 

Det er de nu.

Desværre er retningslinjerne først kommet, efter at taksterne for 2024 er blevet godkendt. Ifølge retningslinjerne må taksterne for 2024 derfor fastholdes med pålagt moms. Det vil gælde i Middelfart Kommune.

Det beløb, som Middelfart Kommune får tilbage fra staten, indregnes (fratrækkes) i de fremtidige takster, når beløbet er udbetalt til kommunen. Vi kender endnu ikke tidshorisonten for dette.

Hvad skal du gøre?

Det er vigtigt, at du betaler hele din opkrævning inkl. moms, fordi vi endnu ikke kender beløbet, der skal tilbagebetales. Den moms, som du evt. skal have refunderet, svarer ikke til hele det momsbeløb, som du bliver opkrævet, og som fremgår af din opkrævning. En del af din indbetalte moms er berettiget.