Indledning/Baggrund
Middelfart Kommune er eneaktionær i Middelfart Affald & Genbrug A/S (Selskabet). Ejerstrategien fastlægger Middelfart Kommunes strategi for og forventninger til Selskabets virke samt grundlaget for indflydelse og aktivt ejerskab, der sikrer Middelfart Kommunes ejerinteresser i selskabet.
Ejerstrategien skal sikre, at selskabets ledelse er bekendt med Middelfart Kommunes interesser og har et klart grundlag for at sikre en udvikling af selskabet på kort og lang sigt.
Samtidig ønsker Byrådet at give selskabet det bedst mulige grundlag for at være en succesfuld virksomhed, der også i fremtiden kan håndtere ændringer i vilkår og rammer.
Strategien er sammen med vedtægterne rammesættende for selskabets arbejde og er således fundamentet for Selskabets udvikling og drift
Formål
Formålet med ejerstrategien er at fastsætte de overordnede rammer for, hvordan Middelfart Kommune ønsker, at Affald & Genbrug A/S skal drives og udvikle sig, så der sikres bedst mulig sammenhæng mellem kommunens og selskabets visioner, strategier og planer for affaldshåndtering.
Mål
Middelfart Kommune har ambitioner for den grønne omstilling og bæredygtige udvikling. Kommunen vil blandt andet være Danmarks førende klimakommune og gå foran, præge udviklingen og involvere borgere, foreninger, institutioner, virksomheder m.v. i konkrete initiativer, som styrker fællesskaber og understøtter den grønne omstilling. Affald & Genbrug A/S er en vigtig aktør indenfor den bæredygtig udvikling med fokus på optimal ressourceanvendelse og cirkulær økonomi. Ejerstrategien lægger derfor vægt på, at selskabet understøtter Middelfart Kommunes vision og strategier på ressourceområdet, herunder at:
- Selskabet skal arbejde for, at kommunen også på affaldsområdet er i front med at sammentænke miljø, ressourcer og klima.
- Selskabet skal understøtte kommunen i at være en af de førende kommuner i Danmark, når det handler om en bæredygtig affaldshåndtering.
- Selskabet skal arbejde for at være på forkant med de nationale krav til affaldshåndtering og affaldsforebyggelse, herunder have modet til at gå forrest med initiativer, som sætter nye standarder for den cirkulære tankegang.
- Selskabet skal gå aktivt ind i og være en central aktør i realiseringen af målene i kommunes Klima-mål.
- Selskabet skal bidrage til realiseringen af FN`s Verdensmål for bæredygtig udvikling, herunder særligt delmål 12.5 om reduktion af affaldsmængderne.
- Selskabets CSR-indsats skal omfatte både den miljømæssige, økonomiske og samfundsmæssige dimension af bæredygtighed.
- Selskabet skal arbejde aktivt med at udbrede kendskab til og vigtigheden af affaldsminimering, genanvendelse og genbrug til borger og virksomheder i kommunen og yde en god service til kunder og Middelfart Kommune, så cirkulære og grønne valg fremmes mest muligt.
Ejerstrategien lægger ligeledes vægt på, at selskabet drives og udvikles med fokus på:
- Forsyningssikkerhed og økonomisk forsvarlighed
- Involvering og dialog med interessenter og lokalsamfund
- Arbejdsmiljø for fastholdelse af en fortsat attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne sikres udvikling og trivsel gennem fokus på sikkerhed, arbejdsmiljø og videns- og kompetenceudvikling.
Med udgangspunkt i ejerstrategien forelægger bestyrelsen på den årlige generalforsamling en redegørelse for årets aktiviteter samt fremlægger selskabets kommende års udviklingspunkter.
Ud over ejerstrategien, er der formuleret en samarbejdsaftale, der indeholder konkrete retningslinjer for samarbejdet mellem kommunen og selskabet og hvor der en gang årligt fastsættes mål for selskabet for det kommende år.
Samspil mellem selskab og ejer
Middelfart Kommune har udover at være ejer af selskabet også en rolle som myndighed. Kommunalbestyrelsen vedtager bl.a. den overordnede planlægning i form af ressourceplaner og planer for cirkulær økonomi. De styringsmæssige relationer mellem ejeren og selskabet er illustreret i nedenstående figur:
Middelfart Kommune (Ejer) | Affald & Genbrug A/S | Middelfart Kommune (Myndighed) |
---|---|---|
Ejer aktierne i Affald & Genbrug A/S | Bestyrelse | Myndighedsbehandling |
Ret til at træffe beslutning om selskabet udøves på generalforsamling | Håndtering af husholdningsaffald, drift, vedligehold, anlæg og udvikling | Ressourceplaner |
Udpeger politiske repræsentanter til bestyrelsen | Kundeservice | Regulativer |
Forholder sig til selskabets resultater, økonomi, strategi og mål | Budget og udarbejdelse af takster | Klassificering og anvisning |
Udarbejder ejerstrategi | Årsrapport | Håndtering af henvendelser, spørgsmål og klager om henkastet affald, afbrænding af affald m.m. |
Godkender takster | Strategier, mål og vedtægter | Erhvervsaffald |
Gennemførelse af indsatser i ressourceplanen | ||
Udmøntning af ejerstrategien |
Retningslinjer og principper
Planlægning og udvikling
Løbende samarbejde og gensidig information om visioner, mål og planlægning skal sikre, at kommunen og selskabets planer for udvikling, strukturændringer og udbygning er koordineret.
Selskabet deltager som en aktiv partner i forbindelse med udarbejdelse af kommunens ressourceplaner, regulativer og andre sektorplaner, der har indflydelse på selskabets aktiviteter.
Bæredygtighed
Selskabet skal arbejde og drive selskabet ud fra et bæredygtigt grundlag, der tager hensyn til miljømæssige, sociale og økonomiske forhold. Selskabet skal have fokus på den cirkulære økonomi og at affald er nyttige ressourcer til sikring af fremtidige udviklingsmuligheder og generationer.
Økonomisk ansvarlighed
Middelfart Kommune forventer, at Selskabet handler økonomisk forsvarligt og sikrer, at selskabets økonomiske værdier bevares og udvikles. Selskabet skal holde fokus på miljøeffektive og økonomisk ansvarlige anlægsinvesteringer. Selskabet skal løbende udvikle og tilpasse struktur, teknologi og serviceniveau med henblik på at opretholde konkurrencedygtige takster under hensyn til selskabets vilkår. Takstudvikling bør så vidt muligt være stabil og uden for store udsving fra år til år.
Forsyningssikkerhed
Selskabet skal arbejde for en sikker drift og skal udvikle og vedligeholde et tilstrækkeligt beredskab til at imødegå driftsforstyrrelser og akut opståede problemer. Selskabet skal desuden sikre den nødvendige behandlings- eller oparbejdningskapacitet for affald og ressourcer, som kommunen lovgivningsmæssigt har ansvaret for. Det kan ske ved indgåelse af aftaler med tredjemand, herunder ved etablering af formelle samarbejder med andre offentlige eller private aktører eller ved selv at forestå opgaven.
Samarbejder
Kommunen ønsker, at Selskabet er åben overfor og afdækker mulighederne for samarbejder med andre kommuner, forsyningsvirksomheder, affaldsselskaber og private virksomheder, når dette kan bidrage til at sikre kunderne en mere konkurrencedygtig affaldshåndtering, hvor der er balance mellem service, kvalitet, pris og miljø. Men også dialog med uddannelsesinstitutioner, herunder universiteter skal søges, for at understøtte selskabets udvikling, og for at understøtte selskabet i at være en attraktiv arbejdsplads.
Selskabet skal især søge og øge samarbejdet med de øvrige kommuner i trekantområdet i henhold til hensigtserklæring om fælles opgavevaretagelse.
Med udgangspunkt i de fælles grønne ambitioner og et fælles fokus på et højt serviceniveau overfor borgerne har Middelfart Kommune, Vejle Kommune og Kolding Kommune i forbindelse med selskabsgørelse af affaldsområdet til hensigt at selskaberne undersøge mulighederne for at etablere en række formaliserede samarbejder om opgavevaretagelse, som skal bidrage til, at de tre kommuners affaldsområder kan opnå synergi på områderne
- Grøn omstilling og cirkulær økonomi, f.eks. ved samarbejde om innovation og udvikling af grønne løsninger og udbredelse af cirkulær økonomi
- Administration, f.eks. ved etablering af fælles IT-systemer eller fælles udbud og indkøb af IT-systemer o.lign.
- Udbud og Indkøb, f.eks. ved fælles udbudsfunktioner, der sikrer ensartede udbud/kontrakter og mulighed for med tiden at samle større udbud på tværs.
- Attraktiv arbejdsplads, særligt specialistfunktioner og borgerinddragelse, f.eks. ved at deles om kommunikation, borgerettede event og kampagner, fælles specialistkompetencer inden for affald og data og fælles faglig udvikling af genbrugsvejledere, så den grønne omstilling kan mærkes helt ud i frontlinjen og således, at rotation og ”vikariering” med hinandens vejledere bliver mulig.
Borgerkontakt og kommunikation
Borger og virksomheder er det centrale omdrejningspunkt for udvikling og drift af selskabet. Selskabet skal arbejde for en høj kundetilfredshed og via aktiv kommunikation og aktiv deltagelse i lokalsamfundet sikre, at alle er oplyst og har mulighed for og incitament til at træffe de miljø- og klimamæssige bedste valg.
Middelfart Kommune forventer derfor, at Selskabet er synlige i lokalsamfundet og er med til at kommunikere budskaber ud samt bidrage til viden og læring for at fremme en mere grøn kommune. Hertil at Selskabet udøver kommunikation, der kan påvirke forbrugeradfærd i en mere miljø- og klimaorienteret retning.
Bestyrelse og samarbejde mellem kommune og selskab
Affald & Genbrug A/S har som aktieselskab en selvstændig bestyrelse, der ikke er underlagt kommunens instruktionsbeføjelse. Kommunens ejerindflydelse udøves på generalforsamlingen.
Kommunen ønsker at sikre, at personerne til selskabets bestyrelse har de nødvendige forretningsmæssige og ledelsesmæssige kompetencer til at fremme, at selskabet varetager sine opgaver på højt niveau. For at sikre den nødvendige viden om selskabets virksomhedsområde, kendskab til de retslige rammer for selskabets virke og forståelse for hvervet som bestyrelsesmedlem, deltager bestyrelsen i relevant kompetenceudvikling. Desuden finder Middelfart Kommune det vigtigt med et tæt og løbende samarbejde, der er baseret på tillid, dialog og løbende forventningsafstemning mellem kommune og selskab.
Løbetid
Ejerstrategien træder i kraft ved Byrådets vedtagelse og gælder indtil en ny strategi træder i stedet. Hvis udviklingen på affaldsområdet, lovgivningen eller andre væsentlige forhold gør det påkrævet eller hensigtsmæssigt, at strategien ændres helt eller delvis, kan hver part bede om at få strategien revideret. Byrådet vil mindst én gang i hver byrådsperiode forholde sig til strategien. Bestyrelsen drøfter årligt status for implementeringen af ejerstrategien.